De transitie naar een emissievrije binnenvaart is urgent en complex. Binnenvaart speelt een sleutelrol in de Nederlandse en Europese logistiek, maar het verduurzamen van deze sector vereist ingrijpende veranderingen in technologie, beleid en logistieke processen. Het project ‘PAving THe way towards Zero-Emission and RObust inland shipping’ (PATH2ZERO) richt zich op het ontwikkelen van handelingsperspectieven en duurzame businessmodellen voor álle betrokken partijen in de binnenvaartketen. Het doel is om – in nauwe samenwerking met de sector – nieuwe strategieën, beleidsmaatregelen en technologische oplossingen te toetsen op effectiviteit en haalbaarheid, en zo bij te dragen aan een gezamenlijke route naar een emissievrije toekomst.

Een belangrijk obstakel in de transitie is het ontbreken van een integrale aanpak om de effecten van verduurzamingsmaatregelen goed in te schatten. PATH2ZERO pakt dit aan door de ontwikkeling van een data-gedreven digitale tweeling (digital twin) van het binnenvaartsysteem; een schaalbaar en sectorbreed inzetbaar instrument op voor besluitvorming over verduurzaming van de binnenvaart. Deze digitale representatie maakt het mogelijk om realistisch te modelleren hoe maatregelen uitpakken in de praktijk, rekening houdend met onderlinge afhankelijkheden en schaalverschillen.

Uniek aan deze aanpak is dat drie cruciale elementen integraal worden meegenomen:

  1. Individuele vaartuigen – inclusief vaargedrag, emissies en technologische aanpassingen;
  2. Logistieke ketens – waarin binnenvaart een rol speelt als schakel binnen bredere goederenstromen;
  3. Infrastructuur – zoals vaarwegen, laad-/loslocaties en bunkerfaciliteiten voor alternatieve brandstoffen.

Het fundament van de digitale twin is een agent-based model, waarmee interacties tussen schepen, infrastructuur en ketens op verschillende schaalniveaus gesimuleerd kunnen worden. Binnen het project worden onder meer de volgende activiteiten uitgevoerd:
• Inventarisatie en modellering van emissieprofielen op scheepsniveau;
• Modellering van logistieke ketens en inzet van binnenvaart hierin;
• Analyse van bunker- en laadinfrastructuur en scenario’s voor uitrol van alternatieve brandstoffen;
• Simulatie van beleidsmaatregelen en technologische innovaties binnen het digitale twin-platform;
• Validatie van het model met praktijkdata vanuit de sector.
De effecten van ingrepen kunnen zo op verschillende niveaus worden geëvalueerd – van de emissieprestaties van een individueel schip tot de totale impact op een logistieke corridor of regio.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws