Motivatie en doelstellingen
Nederland kampt met schaars stedelijke ruimte en capaciteit van multimodale knooppunten, terwijl de vraag naar
logistiek vastgoed toeneemt. Congestie, arbeidsmigratiehuisvesting, emissies en andere impacts hebben
maatschappelijke weerstand gecreëerd en de license to operate ondermijnd. Dit project ontwikkelt een
paradigma waarin niet uitbreiding, maar maatschappelijke waarde per m² leidraad is. Doel is een data-gedreven
instrument en beleidskaders te creëren om locaties te selecteren waar logistieke activiteiten de hoogste
maatschappelijke meerwaarde kunnen bieden, in lijn met Topsector Logistiek thema’s “Schaarste in ruimte” en
“Tekorten op de arbeidsmarkt”.

Activiteiten en werkpakketten
Na een aanloopfase bestaat het project uit vier werkpakketten:
• WP1 Ruimtedruk logistiek: samenstellen en analyseren van micro-datasets over ruimtelijke druk van
logistiek; en inventariseren van vastgoedconcepten/businessmodels rond logistieke functiemenging.
• WP2 Maatschappelijke waardering: operationaliseren van brede welvaartsindicatoren, inclusief
automatisering en functiemenging, en bouwen van een eerste waarderingstool.
• WP3 Integraal afwegingsmodel: integratie van ruimtelijke en maatschappelijke data in een GISgebaseerd
beslissingsondersteunend model met visualisatietools.
• WP4 Validatie en implementatie: praktijkpilots in regio’s, systematische stakeholderfeedback, opensource
release en workshops.

Verwachte resultaten

  1. Gecompileerde ruimtelijk-economische en maatschappelijke datasets.
  2. Locatie- en waarderingsanalyses voor Nederlandse hotspots.
  3. Digitaal locatiekeuzemodel met gebruikersinterface en handleiding.
  4. Validatie- en opschalingsplan na praktijktoetsen.
  5. Wetenschappelijke output: minimaal 6 peer-reviewed artikelen en 24 MSc-scripties.
  6. Praktijkproducten: factsheets, beleidsadviezen en trainingsmateriaal.

Innovativiteit
Deze aanpak verenigt ruimtelijke planning, regionale economie en brede welvaartswaardering tot één
besluitvormingsinstrument. Voor het eerst wordt de license to operate van logistiek vastgoed geoperationaliseerd
met zowel kwantitatieve als kwalitatieve indicatoren. Door multidisciplinaire kruisbestuiving ontstaat een uniek
oplossingskader voor een ‘wicked problem’ in logistiek-ruimtelijke ontwikkeling.
Consortium
Het consortium bundelt sterke kennispartners en praktijkorganisaties. Deze samenstelling garandeert dat het
project zowel wetenschappelijk robuust als direct toepasbaar is in praktijk en beleid.
• Tilburg University (lead): expertise in supply chain management, gedrags-operations en brede
welvaartsmeting.
• Erasmus UPT: toonaangevend in ruimtelijk-economische analyses en clusterconcepten.
• Deka, DILAS, Deka Immobilien, Q-Park, Kivits Drunen en SADC: toonaangevende logistieke
vastgoedontwikkelaars en -investeerders met praktijkcases en data.
• Midpoint Brabant, Logistics Valley en Gemeente Waalwijk: regionale en lokale overheden voor data en
pilots vanuit het publieke domein.

Valorisatie- en implementatiestrategie
Gedurende het project verschijnen er kwartaalnieuwsbrieven, factsheets en vakmedia-artikelen. Na open-source
release worden workshops georganiseerd voor gemeenten, ontwikkelaars en bedrijven. Praktijkpartners kunnen
de tool integreren in regionale beleidskaders.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws