Welkom bij de Massive Open online Course (MOOC) “Sociale innovatie en vernieuwing binnen logistiek en transport”. In deze online leeromgeving worden twee modules behandeld:
Wat is sociale innovatie en waarom is het belangrijk voor de logistieke sector?
Wat is innovatie-adoptie en hoe past u dit toe?
Deze pagina bestaat uit drie onderdelen:
Module 1 - Sociale Innovatie
Module 2 - Innovatie Adoptie
Verder lezen
Per module test u uw voorkennis, bekijkt u een video college en beantwoordt u een aantal vragen. Onderaan deze pagina vindt u extra informatie.
Deze cursus is ontwikkeld om managers te ondersteunen bij innovatieprocessen binnen logistiek en transport. Innovatie betekent het invoeren van (bestaande) vernieuwingen en verbeteringen. Het gaat niet per se om ‘uitvinden’. Deze cursus gaat in op de sociale en organisatorische kant van vernieuwen en verbeteren. Dat noemen we sociale innovatie. Daarbij bekijken we hoe medewerkers kunnen worden betrokken bij innovatie en onder welke omstandigheden zij innovatie accepteren en gaan gebruiken. Dat laatste noemen we innovatie-adoptie.
In deze cursus leert u wat sociale innovatie en innovatie-adoptie is. Uiteindelijk gaat het om de innovatie zelf, een nieuw product, dienst, werkmethode of toegepaste technologie. Hierover gaat deze cursus niet. Wel is het belangrijk dat u een idee heeft van een gewenste innovatie of dat u met een concrete innovatie bezig bent. Aan het eind van de cursus maakt u een kort projectplan van het implementeren van die innovatie. In dat projectplan gaat u de geleerde inzichten over sociale innovatie en innovatie-adoptie toepassen. De opbrengst van de cursus is meer inzichten over het nut van sociale innovatie en innovatie-adoptie bij het implementeren van innovatie.
Deze MOOC is mede mogelijk gemaakt door TNO, NWO en TKI Dinalog.
Dit is een beta versie die is bedoeld als proef.
Module 1 - Sociale Innovatie
Leervragen
In deze module krijg je antwoord op de volgende vragen:
Waarom is sociale innovatie belangrijk?
Hoe kan ik met sociale innovatie de organisatieprestaties verbeteren en het werkplezier vergroten? Hoe helpt sociale innovatie als ondersteuning van (technische) innovatie?
Hoe werkt dat in de praktijk? Wat zijn goede voorbeelden van bedrijven?
Aanpak
Deze module bestaat uit drie onderdelen.
Eerst test u uw eigen voorkennis op het gebied van innovatie (Zie vraag 1 tot en met 3 van uw Persoonlijke Antwoordformulier).
Daarna volgt een videocollege over sociale innovatie.
We sluiten af met zes vragen over sociale innovatie in uw eigen werkomgeving (zie vraag 4 tot en met 8 van uw Persoonlijke Antwoordformulier).
Download uw Persoonlijke Antwoordformulier voor het beantwoorden van de vragen voor Module 1 en 2. Sla uw Persoonlijke Antwoordformulier op in een bestandmap op uw eigen computer. Ga naar vraag 1 tot en met 3 van module 1 (blz. 2) van uw Persoonlijke Antwoordformulier.
Videocollege
Dit videocollege is een vraaggesprek tussen Peter Oeij en Wouter van der Torre, beiden zijn onderzoeker bij TNO.
Hier kunt u de tekst van het videocollege over sociale innovatie (Tekst 1) rustig nalezen. De tekst is met meer voorbeelden uitgebreid.
Ga terug naar vraag 4 tot en met 5 van module 1 (blz. 3) van uw Persoonlijke Antwoordformulier.
Casussen
Kijk de video’s over de onderstaande casussen van Jordex Forwarding & Shipping en DSV Solutions en daarna, indien nodig, de casusbeschrijving van Jordex Forwarding & Shipping (Tekst 2) en DSV Solutions (Tekst 3).
Ga terug naar vraag 6 tot 8 van module 1 (blz. 4) van uw Persoonlijke Antwoordformulier.
Module 2: Innovatie adoptie
Leervragen
In deze module krijgt u antwoord op de volgende vragen
Waarom is innovatie-adoptie van belang en wat is het?
Welke factoren zorgen ervoor dat een innovatie ook daadwerkelijk gebruikt wordt?
Hoe betrekt u medewerkers bij het innovatieproces zodat iedereen de innovatie gaat gebruiken?
Aanpak
Deze module bestaat uit drie onderdelen.
Eerst test u uw eigen voorkennis op het gebied van innovatie-adoptie (Zie vraag 1 van uw Persoonlijke Antwoordformulier, blz. 6). Innovatie-adoptie betekent dat het bedrijf medewerkers betrekt bij verbetering en vernieuwing (ofwel innovatie) en dat, mede daardoor, medewerkers de innovatie makkelijker accepteren om er mee te werken.
Daarna volgt een videocollege over innovatie-adoptie.
We sluiten af met acht vragen over sociale innovatie in uw eigen werkomgeving (zie vraag 2 tot en met 10 van uw Persoonlijke Antwoordformulier, blz. 6-11).
Bij module 1 heeft u uw Persoonlijke Antwoordformulier op in een bestandmap op uw eigen computer opgeslagen. Dit formulier kunt u ook gebruiken voor het beantwoorden van de vragen voor Module 2. Ga naar vraag 1 van module 2 (blz. 6) van uw Persoonlijke Antwoordformulier.
Videocollege
Hier kunt u de tekst van het videocollege over innovatie-adoptie (Tekst 4) rustig nalezen. Bij ‘Verder lezen’ staat informatie over het Innovatie-adoptiemodel (Tekst 5). De teksten zijn uitgebreider met meer voorbeelden.
Ga terug naar vraag 2 tot 10 van module 2 (blz. 6-11) van uw Persoonlijke Antwoordformulier.
De downloads en aanvullend materiaal bij deze MOOC zijn:
Teksten die horen bij de video’s
Literatuur voor zelfstudie
Zie ook (aanvullende bronnen)
Aanvullend materiaal: game “Innoveren kun je leren”
Teksten die horen bij de video’s
Tekst casus Jordex Shipping & Forwarding (module 1)
Tekst casus DSV Solutions (module 1)
Tekst Innovatie-adoptiemodel (module 2)
Literatuur voor zelfstudie:
Dhondt, S., & Oeij, P., (red.) (2012). Sociale innovatie doe je zelf. Hoofddorp: TNO.
Steven Dhondt & Peter Oeij (2016), Gedeeld leiderschap als motor van sociale innovatie: Veranderen om te overleven. In: EVO , Logistics Yearbook 2017, pp. 17-25. https://www.slideshare.net/PeterOeij/dhondt-oeij-2016artevologisticsyearbook2017chapter2gedeeldleiderschap-71183962
Hootegem, G. van, Huys, R., Maes, G. (2014). Meten en Veranderen. Instrumenten bij het nieuwe organiseren. Leuven: ACCO.
Hootegem, G. van, Amelsvoort, P. van, Van Beek, G. & Huys, R. (2008). Anders organiseren & beter werken: handboek sociale innovatie en verandermanagement. Leuven: ACCO.
Kuipers., H., Amelsvoort, P. van, Kramer, E.-H. (2010). Het nieuwe organiseren – Alternatieven voor de bureaucratie, Acco Uitgeverij (herdruk verwacht 2017-2018).
Oeij, P., Dorenbosch, L., Klein Hesselink, J. en Vaas, F. (2010). Slimmer werken en sociale innovatie: Integrale organisatievernieuwing. Den Haag: Boom | Lemma.
Totterdill, P., Dhondt, S., & Boermans, S. (2016). Uw gids naar Workplace Innovation. Zie: http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/19187
Voor gevorderden:
Oeij, P., Žiauberytė-Jakštienė, R., Dhondt, S., Corral, A., Totterdill, P. and Preenen, P. (2015). Workplace Innovation in European Companies, Dublin: Eurofound.
Oeij, P.R.A., Rus, D. and Pot, F.D. (Eds.) (2017). Workplace Innovation: Theory, Research and Practice. Cham: Springer.
Sitter, L.U. de (1994). Synergetisch produceren. Van Gorcum, Assen 1994
Zie ook
Kennisbank Sociale Innovatie: http://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl. Bevat diverse voorbeelden van sociale innovatie
Video Workplace Innovation – sociale innovatie – 5th Element , prof. Steven Dhondt. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=MW0ZPcHT9WA
Aanvullend materiaal: game “Innoveren kun je leren”
Het spel “Innoveren kun je leren” is een speciaal voor logistieke bedrijven gemaakte Game (bordspel). Daarmee kunnen medewerkers leren en ervaren wat het betekent om mee te werken aan innovatie en vernieuwing binnen het eigen bedrijf. Het is een rollenspel voor uitvoerende medewerkers. De leidinggevende van die medewerkers kan zo zijn/haar ondergeschikten laten ervaren wat meewerken aan innovatie is. Het spel wordt gespeeld door de medewerkers. De leidinggevende speelt zelf niet mee. Kies als spelleider iemand anders dan de direct leidinggevende. Na het spelen van het spel kunnen leidinggevende en medewerkers samen de ervaringen bespreken. Het spelen van het spel duurt ongeveer 60 minuten. Het spel en de uitleg kun je hier downloaden, waarna je de spelmaterialen kunt printen.