Designing last-mile delivery services in online retailing

Projectleider

Leo  Kroon

professor information & decision sciences

Onderzoek naar efficiëntere last mile door clustering

De snelle groei van e-commerce zorgt, samen met het kostbare en inefficiënte transport van de ‘last mile’ van de webshops, voor een grote druk op de stad. Dit uit zich vooral in de vorm van congestie (files) en vervuiling door de uitstoot van schadelijke stoffen. Dat moet anders. Dat kan beter.

Mensen die boodschappen van Albert Heijn laten thuisbezorgen, kunnen kiezen voor een bepaald tijdsvenster en daar hangt een prijskaartje aan. Deze keuze maakt de logistiek wel minder efficiënt. Hoeveel klanten in dezelfde buurt kunnen in hetzelfde tijdsblok geholpen worden? Dat weet je niet altijd want het is ook afhankelijk van de bestelling. Bij dit project wordt gekeken hoe de laatste kilometers naar de klant efficiënter kunnen worden georganiseerd. Tegen lagere kosten en vooral met minder belasting voor het mileu. Zo wordt er gekeken naar clustering, waarbij locaties die dicht bij elkaar liggen in hetzelfde tijdsvenster beleverd worden. Dat kan betekenen dat een bepaald tijdvak ‘dichtgezet’ wordt voor boekingen, als elders in de wijk al een ander tijdsvenster is geboekt op dezelfde dag.

Mensen laten steeds vaker pakketjes en boodschappen thuisbezorgen. Zonder goede afstemming is de kans echter groot dat niemand thuis is wanneer de bezorger langs komt. Om dit te voorkomen kan de webwinkel de klant tijdstip en datum van de bezorging zelf laten bepalen. Dit maakt de logistieke planning wel lastiger en minder efficiënt. Een andere optie is het gebruik van afhaalpunten. Niels Agatz, universitair hoofddocent transport en logistiek bij de Erasmus Universiteit, spreekt over een efficiëntere en effectieve ‘last mile’, bijvoorbeeld door clustering. Partners bij het onderzoek zijn adviesbureau Ortec en supermarktketen Albert Heijn.
De kosten van het thuisbezorgen bij Albert Heijn variëren, zo is bezorging in de populaire avonduren duurder dan bezorging overdag. “Een lastig logistiek vraagstuk is te bepalen of we nog een extra klant kunnen beleveren in een bepaald tijdvenster, gegeven de al geplaatste orders en de beschikbare capaciteit. We kunnen niet uitgaan van een gemiddeld aantal orders per tijdvenster. Dat is niet nauwkeurig genoeg omdat niet alle orders hetzelfde zijn. Hierdoor worden er soms teveel en soms te weinig orders geaccepteerd, wat kan leiden tot hoge transportkosten of klantverlies,” legt Agatz uit. Het is ook een dilemma tussen optimale klantvriendelijkheid en een schoner milieu.

Ahold Transport is ook bij het onderzoek betrokken, zo wordt gekeken of er een beter gebruik gemaakt kan worden van de al bestaande distributiestructuur van winkels en pick-up points. “Die twee zaken staan nu los van elkaar, maar misschien kun je de online transportstromen integreren in het distributienetwerk van de winkels. Als klanten hun bestelling bij het pick up point of in de winkel ophalen, zijn ze niet afhankelijk van tijdsvensters. ” De onderzoekers willen uiteindelijk rekenmodellen maken om strategische keuzes en planningsbeslissingen te ondersteunen, bijvoorbeeld rondom het moment dat je een tijdsvenster dichtzet.

Facts & Figures

NWO project Designing sustainable last-mile delivery services in online retailing
NWO programma Duurzame logistiek
Projectleider: Prof. dr. Leo Kroon – Erasmus Universiteit

NWO-bedrag: € 447.640,00
Totale co-financiering: € 65.400
Consortium: Erasmus Universiteit, Ahold, ORTEC, Rotterdam City Region, EVO, Thuiswinkel.org

Onderwijs en onderzoek: 2 promovendi
Looptijd: 2015-2019

Dinalog roadmap: E-commerce en stedelijke distributie

Contact
NWO: Inge van Leeuwen


Startdatum: 1 jan 2015
Einddatum: 31 dec 2019