Duurzaamheid

Koers vasthouden richting innovatie met Topteam Logistiek

“Innovatie mag niet stil vallen, juist nu moeten we elkaar opzoeken.” Nieuw in het Topteam Logistiek is Annemarie Terpstra, die ondanks de coronacrisis niet van plan is het ambitieniveau af te schalen. “Veel van de mensen op onze inland containerterminal zitten meer dan ooit ongestoord thuis te werken aan verbeteringen.”

Sinds begin april is Terpstra de opvolger van Ruud Vat, die het Topteam Logistiek heeft verlaten, met een specifieke verantwoordelijkheid voor het MKB, de kleine en middelgrote ondernemers in de logistiek. Deze groep mist vaak de aansluiting bij het innovatiebeleid vanuit de overheid en wetenschap. In het dagelijks leven is Terpstra commercieel directeur van CTT (Combi Terminal Twente) met vestigingen in Almelo, Hengelo en Rotterdam. Daar is het momenteel een spannende tijd. “De grootste volumes verwerken we in de periode van mei tot en met september. Daarvoor is het ieder jaar wat rustiger op de terminals. Onze klanten zitten vooral in textiel, kleding, schoenen en tuinmeubelen. De uitlevering gebeurt in de maanden rond de zomer.” In het meinummer van Logistiek vertelt Terpstra over haar visie op logistieke innovatie en de uitdagingen van dit moment.

‘Modernste terminal van Nederland’
In de afgelopen weken is er veel gedaan om de werkzaamheden te kunnen voortzetten, vooral omdat de groei zich behoorlijk begon te ontwikkelen. “Vorig jaar hebben we een treinverbinding opgezet van Rotterdam, naar Barcelona en Valencia. We gaan inmiddels per trein naar Antwerpen en naar Dourges in Frankrijk. Dus er komen verbindingen bij. We zien onszelf als de modernste inlandterminal in Nederland. Op jaarbasis kunnen we een volume aan van 300.000 containers.”

Vijftien jaar geleden begon Terpstra bij CTT als rechterhand van de directeur. De organisatie telde destijds een stuk of tien medewerkers, nu zijn 70 mensen werkzaam in het overslagbedrijf en bouwt Terpstra aan een netwerk van relaties, die geïnteresseerd zijn in multimodaal transport: weg, water en rail.

“Ik ben er van overtuigd, dat we op het punt van digitalisering de toon zetten in de sector van containeroverslag in het achterland. Daar hebben we veel aan gedaan, bijvoorbeeld door onze mensen te trainen met analysetools zoals Power BI. Daarmee kunnen we klanten als Kees Smit Tuinmeubelen voorzien van alle data om hun dagelijks proces aan te sturen. Welke containers zijn op dit moment voor hen onderweg, wanneer zijn ze op de locatie naar keuze, precies op de dag dat ze nodig zijn. We overleggen met klanten wat ze wel en niet willen zien. Vaak zijn ze verbaasd over de mogelijkheden die we bieden op het punt van dataverstrekking.”

‘Niet alleen voor grote bedrijven’
Een moderne terminal investeert in nieuwe technologie en innovatie. Dat bracht Terpstra op het spoor van de Topsector Logistiek, destijds al met het project SIEEG van TKI Dinalog over de toepassing van ICT in netwerken rond de mainports. “Voor ons heeft dat als MKB onderneming veel opgeleverd om de doorloopsnelheid op de terminals te vergroten. Aansluitend ben ik met andere betrokken deelnemers gaan meedraaien in de stuurgroep synchromodaal.”

“We moeten nu niet stil vallen met innovatie”, luidt de oproep van het nieuwe teamlid Topsector Logistiek. “Juist nu moeten we elkaar helpen in de sector logistiek en met elkaar in gesprek gaan. Met dat doel ben ik gevraagd om aan te haken bij het topteam. Ik begrijp wel dat de kleinere ondernemers druk zijn met hun dagelijkse praktijk. Dat ze het moeilijk vinden om toegang te krijgen tot kennis op logistiek gebied, die er wel degelijk is, niet alleen voor grote bedrijven en voor wetenschappers. Maar je moet er wel zelf tijd in willen steken om de slaagkans van innovatieprojecten te vergroten. Ik zie dat ondernemers, zoals hier in Twente, onvoldoende bekend zijn met wat de Kennis DC’s te bieden hebben, dat geldt zelfs nog voor mij. Er ligt dus een taak om het netwerk in de regio’s verder uit te breiden.”

Bron: Logistiek.nl

Geef de eerste reactie