Human Capital

Blog: De logistiek medewerker met uitsterven bedreigd!?

Amazon registreerde patenten voor een autonome bezorgdrones en heeft in het najaar van 2015 al een drone delivery service Amazon Prime Air aangekondigd die kleine pakketjes binnen 30 minuten kan leveren. Google kreeg vorige week een patent voor een “autonomous delivery platform for delivery trucks”. Zelfrijdende vrachtwagentjes met lockers, die door de ontvanger van pakketjes geopend kunnen worden met een code of creditcard. Nadat het pakketje is afgeleverd rijdt de wagen door naar zijn volgende afleveradres.

Het World Economic Forum publiceerde vorige maand in haar ‘The Future of Jobs’ dat juist in de logistieke sector de impact van technologieën op de banen en business modellen groot is. Peter Hinssen, technologie visionair, voorspelt dat 47% van de huidige beroepen met uitsterven wordt bedreigd. En confronterend is dat vele op zijn lijst van uitstervende beroepen in de logistiek zijn. Naast de voornoemde pakketbezorger; Geen call center medewerker met stemherkenningstechnologie, algoritmes en sprekende computers? Geen vrachtwagenchauffeur door volledige platooning van vrachtwagens? Geen containerkraan-operatoren door vol-automatische kraanbesturingssystemen? Geen magazijnmedewerkers door automatische pick systemen? Geen planners door geraffineerde planningsalgoritmen?

Maar hoe snel gaat dat dan? McKinsey voorspelt bijvoorbeeld dat in het meest disruptieve scenario meer dan 50% van de auto’s pas zelfrijdend zal zijn na 2035. Dus hoewel de pakketbezorger de status van bedreigd beroep heeft, kan deze nog wel even overleven op de lijst. Maar 2035? Dat is al over 20 jaar. Dat is wanneer onze kleuters die nu met hun onderwijs zijn begonnen net de arbeidsmarkt op gaan. 2035: dan ben ik nog niet met pensioen vrees ik. Dus wat moeten onze kleuters op school leren? Wat moet ik naast mijn werk nu leren om bij te blijven?

Ongetwijfeld ontstaan er ook nieuwe beroepen in de logistiek: zoals nu ook al de helft van werknemers van sommige ketenregisseurs uit data-analysten en econometristen bestaat. En supervisors van die zelfrijdende vrachtwagenvloot zijn ook nodig. En misschien worden beroepen wel veel meer geïntegreerd? De pakketbezorger in de buurt die ook de medicijnen toedient? Wat moeten logistieke medewerkers dan kunnen?

In ‘The Future of Jobs’ wordt het investeren in het ontwikkelen van nieuwe skills als meest belangrijke strategie aangewezen, waarbij ook samenwerking met ondermeer kennisinstellingen belangrijk is. Dan moeten we wel weten waar we in moeten investeren. Begrijpen we wel wat al die innovaties en disruptieve veranderingen betekenen voor de spelregels en spelers in de sector? En is onze human capital strategie wel afgestemd op de innovatiestrategie? Als disruptie wordt opgelegd is het vaak vervelend. Als we zelf het stuur in handen hebben, kan disruptie ook kansen bieden voor ons. We moeten de kennis en, meer nog, skills vinden om onszelf, onze medewerkers en de sector te veranderen. Wat moet de logisticus van de toekomst kunnen en hoe kunnen we dat aanleren? Denk mee. Want zeg nu zelf; aan het stuur staan voelt toch comfortabel in de logistiek?

Geef de eerste reactie