Cross Chain Collaboration Center (4C)

Impact van innovatie in automotive spare parts (IZI Motive)

“Aan het stuur in de automotive market”
In gesprek met: Paul Spijkers, directeur en eigenaar van IZI Motive

 

In de huidige onderdelenketen voor auto-onderhoud zitten veel schakels die ieder hun eigen commerciële marge toevoegen. Paul Spijkers, directeur en eigenaar van IZI Motive, is initiatiefnemer van het demonstratieproject IZI Motive. Dit project ontwikkelt en demonstreert een faciliterend platform voor onderdeleninkoop en-distributie, waarbij tevens planning en voorraadoptimalisatie centraal staan.

 

Direct bij fabrikanten bestellen

“De traditionele keten van onderdelen fabrikant, importeur, grossier en autobedrijf is te lang en te kostenintensief”, aldus Spijkers. Elke schakel voegt 25-35% marge toe. “Het huidige model is vanuit logistiek oogpunt onnodig duur en ingewikkeld. Door directe levering van de onderdelen door de fabrikant aan de garagist kan deze twintig procent besparen op de netto onderdelenprijs. Dit levert garagebedrijven margeverbetering op en dus concurrentievoordeel.” IZI Motive treedt op als ketenregisseur om de werkplaats en onderdelenfabrikant rechtstreeks aan elkaar te knopen. Er zijn momenteel +/- 70 garagebedrijven aangesloten. Bij uitrol is een reductie van 35% in supply chain kosten en 15% in logistieke kosten van transport en opslag mogelijk.

Nachtelijke distributie via cross-docklocaties

Garagebedrijven die aangesloten zijn bij IZI Motive kunnen de benodigde onderdelen rechtstreeks bestellen. Via IZI 2 Connect, het in eigen beheer ontwikkelde informatie- en bestelplatform gekoppeld met alle toonaangevende onderdelenfabrikanten en onafhankelijke onderdelen leveranciers binnen de Benelux. De onderdelen kunnen binnen 24 uur rechtstreeks aan het garagebedrijf geleverd worden. De distributie vindt plaats via een beperkt aantal cross-docklocaties die ’s nachts distribueren. IZI Motive draagt ook centraal zorg voor de retourstroom, garantie-afhandeling en reparatie-ondersteuning. Voor spoedorders kunnen garagebedrijven nog steeds terecht bij de grossiers.

Plannen

Met optimalisatie van voorraadbeheer, een betere planning en geïntegreerde bestel- en ICT systemen kan IZI Motive de onderdelenvoorziening naar garagebedrijven veel efficiënter laten verlopen. “In de praktijk worden garagebedrijven 10-12 keer per dag beleverd met onderdelen. Zelfs rijdt eenzelfde grossier soms 7 of 8 keer per dag op en neer naar hetzelfde adres.” IZI Motive heeft daarom een digitaal planningsysteem gekoppeld aan het bestelproces. “Uit onderzoek van de TU Eindhoven blijkt dat 65 tot 70 procent van alle autoreparaties planbaar is”, aldus Spijkers. “Bedrijven die zich aansluiten gaan we trainen in beter bestellen. Daarmee dringen ze de hoeveelheid spoedorders terug. Dit betaalt zich terug in extra marge.”

“Door directe levering van de onderdelen door de fabrikant aan de garagist kan deze twintig procent besparen.”

Resultaat:

  • Digitaal ketenregieplatform genaamd IZI 2 Connect geïntroduceerd online
  • Planningsysteem geïntegreerd met bestelproces voor reductie van aantal leveringen per dag
  • Garagebedrijven besparen 15-20% op onderdelenprijs
  • Bij volledige uitrol reductie van 35% in supply chain kosten en 15% in logistieke kosten van transport en opslag

 

Geef de eerste reactie