Innovaties in de luchtvracht
In de wereld van logistieke innovatie zijn we druk bezig met onderwerpen als big data, blockchain en artificial intelligence. De ambitie is steeds om zowel geavanceerd onderzoek te doen als de nieuwe kennis beschikbaar te maken voor bedrijven. Nergens komt dit zo mooi bij elkaar als in de luchtvracht.
Een artikel van Albert Veenstra voor Cargo Magazine.
Even een stapje terug. In een recent gesprek met een collega-hoogleraar kwamen we op het praktische gebruik van data. In een van hun projecten over de inzet van sensor data bij het transport van gekoelde lading waren zij aangelopen tegen het probleem dat je heel veel real-time data krijgt uit die sensoren (“hoera, data”,roepen onderzoekers dan), maar dat de cruciale informatie om die data te interpreteren – namelijk hoe de lading erbij lag op moment van aflevering – vaak niet of in een heel ander systeem opgeslagen wordt. Bij aankomst, als de lading ok is, wordt alle real-time sensor data meteen weggegooid. Alleen als de zending, op het moment van aflevering, niet meer ok is, wordt de sensor data opgeduikeld om, achteraf, te kijken waar het fout ging. Moraal van dit verhaal is: we hebben tegenwoordig heel veel data, maar we gebruiken het nog niet effectief, laat staan dat real-time data ergens gebruikt worden om tussentijds bij te sturen en te voorkomen dat lading verpietert.
In een aantal projecten die we financieren in de wereld van de luchtvracht worden hier wel interessante stappen gezet. Ik bespreek hieronder kort de resultaten van de projecten DARA en LARA, die gaan over, onder andere, routekeuze en incidentenrapportages in de luchtvracht met focus op gekoelde zendingen zoals medicijnen en vaccins. In DARA en LARA wordt samengewerkt door het CWI, de VU Amsterdam, TU Eindhoven, DSV Panalpina, KLM Cargo, en data analytics dienstverlener in de luchtvracht, Validaide.
Klik hier voor het hele artikel.
Geef de eerste reactie