Duurzaamheid

Retour Rumoer: dit gebeurt er met de pakjes die jij ‘gratis’ terugstuurt

Je bestelt drie shirts, wat truien en een paar schoenen. De helft past niet, of staat toch niet zo goed. Dus stop je die spullen weer terug in de doos en stuur je ze terug. Lekker makkelijk, lekker gratis.

Herkenbaar? Da’s niet zo gek, zeker niet met Black Friday en Sinterklaas net achter de rug en Kerst nog op komst. Bij grote modewebshops als Zalando en Wehkamp komt al snel de helft van wat ze versturen weer retour. Iemand moet die kleren checken, en al die pakjes gaan maar heen en weer tussen jou en allemaal enorme magazijnen. Hoe gratis is die gratis retourzending nou helemaal?

Start de special, en zie wat er gebeurt met de pakjes die jij terugstuurt, en wat de gevolgen zijn van jouw bestelgedrag:

Alle informatie in deze special is gebaseerd op gesprekken met verschillende experts en bedrijven. Dank aan Jesse Weltevreden, Nando van Essen, Walther Ploos van Amstel, Stef de Bont, Jan Minnee, Peter Nieuwland, Thijs Bosgoed, Hein Daanen, Alec Minnema, Rens Tap, Noortje van Hooijdonk, Jorij Abraham, Alewijn Medendorp, Steven Kersbergen, Wehkamp, Zalando, PostNL, DHL, M3 Consultancy, AfterPay, Ecommerce Foundation, Thuiswinkel.org, Bleckmann. De data over retourpercentages komen voornamelijk van onderzoeken van AfterPay en het Centre for Market Insights, Hogeschool van Amsterdam. De percentages zijn schattingen, het kan per webshop behoorlijk verschillen. Zeker de percentages van categorieƫn naast kleding kunnen zomaar 10 tot 30 procent hoger of lager liggen.
De kosten van retouren zijn gebaseerd op een afstudeeronderzoek van Noortje van Hooijdonk op basis van gegevens van Ingram Micro. Ingram Micro wilde die cijfers aan ons niet bevestigen of ontkennen, maar experts die we hebben gesproken bevestigen de orde van grootte van de kosten, die inderdaad tussen de 10 en 15 euro per retourzending liggen.

Data over CO2 komt van Thuiswinkel.org en TNO. Die zijn gebaseerd op een tool van Thuiswinkel, die je hier kan vinden. We hebben de data iets gesimplificeerd en zijn uitgegegaan van een gemiddelde pakketgrootte, bezorging met een dieselbus en een verbruik van 200 gram CO2 per kilometer.
Data over lucht in pakketten komt van DS Smith en Salvum en is bevestigd door meerdere experts in het vakgebied.

De cijfers op het einde over aantal pakjes, busjes, euro’s salaris en retouren per seconde zijn indicaties die vooral een orde van grootte aangeven. Bij het aantal pakjes en retouren gaan we uit van de bezorgcijfers van alleen PostNL. Die hebben het grootste deel van de markt, maar het werkelijke cijfer ligt dus nog hoger. Uurloon is gebaseerd op cijfers van vakbond FNV. Aantal busjes komt via Herman Wagter van Topsector Logistiek.

Bron: NOS.nl

 

 

Geef de eerste reactie