Ketenregie

Technologie geeft serviceketens energie – terugblik Service Leadership Summit 2022

Alleen al het live bijeenkomen was een bijzondere ervaring. Tel daarbij op dat deze SLF-dag haar 25e verjaardag beleefde én dat we stilstonden bij de voorbije bestuursjaren van oud-voorzitter Ben Gräve. Reden genoeg voor een feestelijke dag, toch?

De oude Willem II fabriek in Den Bosch vormde het perfecte decor voor de 25e Service Leadership Summit. De locatie, met een industrieel tintje, bood met de vele, verrassende, ruimtes de juiste sfeer voor een inspirerende dag. Verrassing was er vanaf de start met een audioboodschap voor de gamechangers en changemakers. Jos Dirkx benadrukte in haar inleiding de menselijke maat achter techniek en technologische vooruitgang. ‘Stay human’, is haar antwoord op de huidige ontwikkelingen. Uiteraard was er tijdens de jubileum editie ruimte voor een terugblik. Oud-voorzitter Ben Gräve sprak samen met de huidige voorzitter Paul Enders over 25 jaar service logistiek en wat het SLF daarin betekend heeft. Met name de scopeverbreding van het vakgebied, die in de loop der jaren gemeengoed is geworden, kreeg de aandacht. Dat het SLF daaraan significant heeft bijgedragen is natuurlijk een prachtige opsteker.

Thematiek van Summit weerspiegelt ambitie SLF

Het thema van deze jubileum Summit was ‘technologie geeft serviceketens energie’. Met dit thema kwamen een aantal belangrijke zaken samen. Dat technologie de motor is achter vooruitgang moge duidelijk zijn. Maar dat we door technologie steeds meer in ketens gaan denken, over bedrijfsgrenzen heen, is een stap verder. En dat denken in serviceketens ook behulpzaam kan zijn bij het oplossing van maatschappelijke uitdagingen, zoals de energietransitie, werpt nog een verder licht op zaken. De ambitie is groot, maar het is waar het SLF voor staat, het vakgebied vooruit helpen door kennis, kunde, innovatie en talent te delen en te vermeerderen. Dat doen we al 25 jaar en willen we de komende 25 jaar voortzetten. Daarbij let het SLF goed op de veranderingen in de wereld om haar heen en blijft ze zich continue aanpassen.

Inspiratiecaroussel grote innovatie in het programma

Het nieuwste element van de Service Leadership Summit, de inspiratiecaroussel, was dit jaar het kloppende hart van het programma. Hiermee heeft het SLF het doel van deze dag, het laten zien van de laatste ontwikkelingen op het vakgebied waar de gamechangers en changemakers mee bezig zijn, ruimschoots waargemaakt. In sneltreinvaart raasden de deelnemers langs successtories over onder andere robotics, Virtual Reality en de inzet van drones. Goed om te vermelden is dat de vooruitstrevende leiders in dit vakgebied niet alleen grote, gerenommeerde bedrijven zijn, maar evengoed ook kleine start ups. Hieruit blijkt dat innovatie in elk type onderneming mogelijk is en dat succes meer te maken heeft met visie en lef van de professional die aan het roer zit, dan met de ontwikkelingsfase van de onderneming.

Ruimte voor jong talent en respect voor senioriteit

Tijdens deze Service Leadership Summit stond, als vanouds, ook het betrekken van de managers van de toekomst centraal. Plenair streden de finalisten Lois Aerts en Sjors Melman in de pitch battle om de SLF Afstudeerprijs. Daarbij ontving Lois de publieksprijs en Sjors de juryprijs en zo gingen beide met een mooie beloning huiswaarts. Het Young Talent Program was inhoudelijk uitdagend en actueel door een goed uitgewerkte case van John de Nijs, lector Hogeschool Rotterdam, en een vragenronde aan keynote speaker Jos Dirkx. Aan het eind van het programma was het tijd om oud-voorzitter Ben Gräve in het zonnetje te zetten. Vele jaren heeft hij aan het roer gestaan en gezorgd dat het SLF een bloeiende, relevante speler in de markt was, is en zal blijven. Daarvoor ontving hij het ere lidmaatschap en een groot applaus.

Klik hier voor meer informatie.

 

Opening.pngAfstudeerprijs.pngLunch.pngYTP.pngKNAPP.pngVR.pngBorrel.pngErelid.png

Geef de eerste reactie