Service Logistiek

Blog: Zullen we een spelletje doen?

door: Maarten Driessen, consultant Gordian

De kans dat jouw manager dit voorstelt om onder werktijd te doen, acht ik gering. Spelletjes (of beter: serious games) worden nog maar nauwelijks ingezet om supply chain prestaties te verhogen. Maar daarin komt verandering!

Serious games zijn namelijk al een tijdje hot. De wereldwijde markt voor serious games groeit met ongeveer 16% per jaar tot meer dan 5 miljard dollar in 2020. Het doel van serious games is niet alleen vermaak, maar vooral het behandelen van een “serieus” thema. Serious games vonden haar toepassing inmiddels in verschillende gebieden, zoals de gezondheidszorg en defensie, met als voornaamste doelen: efficiënter werken, beter samenwerken en marketing.

Losse schakels

In veel supply chains zie ik nog steeds ‘schakels’ die meer en beter kunnen samenwerken. Ze zijn vooral gericht op (het verbeteren van) hun eigen processen (met bijbehorende KPI’s) en hebben niet of nauwelijks een idee wat hun handelen voor invloed heeft op de overige schakels in de supply chain. Er zijn legio voorbeelden. Een klant die ‘klaagt’ dat een product niet voorradig is, maar aan de andere kant zelf geen informatie doorgeeft over een tijdelijk verhoogde vraag (bv. door promotie van een product of gepland onderhoud). Of een leverancier die lange doorlooptijden voor een eindproduct hanteert, terwijl deze met het aanhouden van extra grondstoffen de doorlooptijd flink kan verkorten (en daarmee de benodigde voorraad van het eindproduct voor de klant) tegen een slechts beperkt hogere prijs.

In veel supply chains ontbreekt een overkoepelende supply chain management afdeling die regie voert over de hele keten. Dat is niet per sé verkeerd, zolang de verschillende schakels maar met elkaar samenwerken om hun gedeelde hogere doel te halen. Het toverwoord? ‘Begrip’. Begrip van elkaars keuzes en handelen op dat van anderen, om op die manier samenwerken beter te laten renderen. Of zoals Steven Covey het zegt: “seek first to understand, then to be understood”.

Serious games

Maar hoe stimuleer ik dit begrip tussen de verschillende schakels in de keten? Dat is onder meer mogelijk met training, jobrotatie en computersimulatie. Deze drie traditionele vormen kennen echter zo hun beperkingen. Zeker in global geörienteerde supply chains met een complex distributienetwerk en third-tier suppliers, waarbij er ook nog sprake is van cultuurverschillen. Om begrip te creëren, is het noodzakelijk dat je kunt zien, horen, voelen, proeven en ruiken hoe de overige supply chain schakels denken en doen.

Serious games hebben deze beperking niet en zijn dus veel geschikter om begrip te creëren. De verschillende schakels zitten bij elkaar aan tafel en je ziet direct voor eigen ogen wat zich afspeelt in de keten, hoe en waarom spelers bepaalde beslissingen nemen en wat hun motivatie daarbij is. Eventuele cultuurverschillen komen meteen ter sprake. Een ervaren spelleider kan het spel sturen om de gewenste doelstellingen te bereiken.

Een bijkomend voordeel van serious games is dat je kunt experimenteren met innovatieve ideeën. Daarmee is het ook interessant voor bedrijven met een hoger volwassenheidsniveau op het gebied van supply chain management. Kortom, genoeg reden om een serious game in te zetten om uw supply chain prestaties te verhogen!

Zegt u binnenkort tegen het thuisfront dat u een spelletje gaat spelen op het werk? Ik ben benieuwd!

Service supply chain game

Sinds kort is er een serious game beschikbaar voor de service logistieke markt. Samen met Jos Thalen (Invocate) en Joost Florie (Florie Logistiek Advies) ontwikkelde Gordian een service supply chain game. In het onderstaande You Tube filmpje vindt u een impressie van de game.

Wilt u meer informatie over de game?

Neem dan contact op met m.driessen@gordian.nl.

Geef de eerste reactie