Cross Chain Collaboration Center (4C)

Langlopende horizontale samenwerking

PDF met een overzicht van het ontstaan en de inrichting van de horizontale samenwerking tussen de verladers Kimberly-Clark en Unilever, ondersteund door de dienstverlener Kuehne + Nagel. Daarnaast een video van Unilever met een toelichting op het in 2015 in gebruik genomen warehouse.

Download hier de presentatie.

Toelichting:
De twee grote verladers Kimberley-Clark en Unilever werken al sinds 2003 samen om de warehouse en distributie van hun goederen in Nederland te optimaliseren. De basis van de samenwerking is dat de te vervoeren producten van beide verladers complementair aan elkaar zijn. Kimberly-Clark heeft volumineuze producten zoals toiletpapier, terwijl Unilever personal care producten heeft zoals zeep. Deze goederen kennen vaak dezelfde afleveradressen in Nederland , hetgeen het interessant maakt om gezamenlijk te leveren. De twee verladers besloten in 2003 om zowel de warehousing als distributie voor deze producten deels samen te doen. Doel was vooral om de service richting de klant te verbeteren, het verlagen van de kosten had een lagere prioriteit. Kuehne + Nagel denkt als dienstverlener actief mee in de samenwerking, en heeft in 2015 deze samenwerking verplaatst van Raamsdonkveer naar Tiel. Deze centrale locatie maakte het mogelijk om nog meer wegkilometers te besparen, terwijl daarnaast innovatieve logistieke warehouseoplossingen als de Automatic Layer Picker konden worden gerealiseerd. De samenwerking is in de loop der jaren steeds aangepast aan de omstandigheden, maar is ‘still going strong’.

In de video geven Unilever en Kuehne en Nagel hun ervaringen met deze langlopende horizontale samenwerking, daarnaast is Kimberly Clark actief als partner betrokken.

Terug naar stap 13 Terug naar overzicht

Geef de eerste reactie