Internationale samenwerking

China Blog 8 – Yiguo en ExFresh

In eerdere blogs had ik al aangegeven dat een belangrijke e-commerce markt in China de lokale markt voor fruit en groente is. Dit is een belangrijk ontwikkelingsthema voor de Chinese overheid, omdat het beter ontsluiten van lokale productie een belangrijke rol speelt in armoedebestrijding.

In China is Yiguo een belangrijke speler in deze markt. Het is in feite een handelsbedrijf voor groente en fruit, die kopen bij boeren (en allerlei tussenpersonen en handelaren), en vervolgens weer verkopen via een webshop naar consumenten. Yiguo verkoopt onder hun eigen naam direct aan consumenten, maar heeft ook een white label dienst, voor platforms zoals Alibaba. In dit bedrijf weerspiegelt zich in feite de hele Chinese e-commerce en logistieke ontwikkeling.

Een van de belangrijkste uitdagingen voor Yiguo is kwaliteitscontrole. Chinese consumenten willen kwaliteit, en Yiguo heeft daarin een reputatie hoog te houden. De allereerste vraag van Yiguo aan ons was dan ook of wij onderzoek doen naar de ontwikkeling van kwaliteitsmeetinstrumenten voor fruit. Nu is dat niet direct logistiek onderzoek, maar grappig genoeg zijn wij over dit onderwerp al een tijd in gesprek met onze counterpart in de Topsector Chemie. Dus daar kunnen we wel wat in betekenen in de komende periode.

In Nederland is de trend in supermarkten juist een soort “terug naar de boer” met programma’s waarin de specifieke boerderij of producent herkenbaar wordt gemaakt. Dat is in China absoluut niet het geval (een Chinees in de stad heeft helemaal niets met een boer uit de provincie Yunan). Yiguo speelt die rol, en heeft daarbij een strategie om achterwaarts de keten in wel zoveel mogelijk rechtstreeks met boeren te werken, om ze te begeleiden in het planten, kweken en verpakken van de producten. Ook oogstmanagement, zoals we dat in de Nederlandse tuinbouw ook doen, staat op de agenda: soms is er meer vraag, en dan moet er dus ook meer geoogst worden.

Op logistiek gebied is de grote uitdaging de integriteit van de cold chain. Dat was vijftien jaar geleden ook al een probleem in China, en is dat schijnbaar nog steeds. Voor Yiguo zit de problematiek vooral in de last-mile. Bedrijven als McDonalds hebben dat opgelost door die cold chain helemaal in eigen hand te nemen. Dat is voor Yiguo nog niet helemaal een optie, omdat de volumes in een aantal steden nog te laag zijn om eigen assets en voertuigen te gaan kopen. Maar ze weten dat ze wel die kant op moeten. In de tussentijd zijn ze op zoek naar technische oplossingen, zoals transportboxen die geïsoleerd zijn, en daardoor een bepaalde temperatuur urenlang kunnen vasthouden. Hier liggen denk ik ook nog wel wat kansen voor Nederlandse bedrijven.

Tenslotte is een belangrijke trend in e-commerce land van B2C naar O2O. Wat hiermee bedoeld wordt is dat de klant steeds sneller beleverd wil worden. B2C verwijs naar het reguliere vandaag kopen, morgen ontvangen. O2O staat voor Online to Offline, en daarmee wordt bedoeld belevering binnen 30 minuten tot een paar uur na de aankoop, overal en altijd. Voor Yiguo betekent dit dat de producten al ergens om de hoek klaar moeten liggen.

De grap is dat Yiguo al beschikt over alle sales data die het mogelijk moet maken om te voorspellen wat er gekocht gaat worden door consumenten. Op basis van consumentengroepen kan dan een assortiment en een optimale centrale locatie bepaald worden waarmee de O2O propositie waar gemaakt kan worden. Dit is vervolgens een dynamisch proces, want mensen verplaatsen zich door steden, en de locaties en het assortiment van de O2O depots moeten daarbij aansluiten. Yiguo kan hier ook in zekere mate in sturen, door via de webshop alleen het beschikbare assortiment aan te bieden met mogelijke aflevertijden erbij. Yiguo zit op dit moment nog in de ontwikkelfase van dit concept, maar denkt ook na over de inrichting van een data analytics center dat voor de dynamische sturing in dit concept nodig is.

Ik begin een beetje in herhaling te vallen, maar de opportuniteiten vliegen je letterlijk om de oren. Er zijn niet alleen kansen voor Nederlands-Chinees onderzoek op het vlak van crop management, data analytics of cold chain technologie, maar ook business opportunities voor meetapparatuur en koelboxen. Het moet wel gek lopen als hier niet hele interessante dingen uit gaan komen.

Geef de eerste reactie